Hoe werkt een CI?

Zoals beschreven in het hoofdstuk ‘Hoe werkt ons gehoor?’, is ons oor in staat  om geluidsgolven op te vangen en deze te vertalen in elektrische zenuwimpulsen die onze hersenen kunnen ontvangen en begrijpen.

Voor ernstig slechthorende en dove mensen is het horen op deze manier grotendeels of helemaal niet mogelijk, omdat in de meeste gevallen de haarcellen in de cochlea de geluidsgolven onvoldoende of helemaal niet kunnen ontvangen of doorgeven aan de hersenen.

Een cochleair implantaat tracht de werking van de haarcellen in het binnenoor of de cochlea na te bootsen. Een elektrodenbundel  wordt in het slakkenhuis gebracht. Via elektrische pulsen wordt het natuurlijke geluid gesimuleerd waardoor de gehoorzenuw toch signalen krijgt om door te sturen naar onze hersenen.
 
De geluidprocessor vangt de geluidsgolven op via  ingebouwde microfoons.. Nadat de geluiden verwerkt zijn stuurt de processor elektrische signalen, via de uitwendige en inwendige spoel naar de juiste  elektroden in het slakkenhuis. De juiste elektroden worden gestimuleerd op basis van de toonhoogte of de frequentie van het geluid. 
 
Eenmaal de elektrische signalen ontvangen zijn door de zenuwuiteinden in het slakkenhuis, leidt de gehoorzenuw deze prikkels naar de correcte plaats in de hersenen. Het herkennen en begrijpen van de signalen die de gehoorzenuw naar de hersenen stuurt vraagt de nodige training, en dat is wat er getraind wordt tijdens de revalidatie na implantatie.
 
Bij ieder persoon die wordt geïmplanteerd komen de elektrische prikkels in de hersenen, daardoor kan ieder persoon hiermee geluiden waarnemen.Hoe die elektrische prikkels worden verwerkt in de hersenen, bepaalt of de gehoorde geluiden ook kunnen worden herkend en of gehoorde spraak ook verstaan kan worden.
 
Het is vanzelfsprekend dat mensen die altijd goed gehoord hebben en op latere leeftijd doof geworden zijn, minder training nodig hebben dan iemand die altijd doof geweest is en op latere leeftijd geïmplanteerd is.
 
Bij kinderen steunt een goede taal- , spraak- en leerontwikkeling op een goed gehoor. Kinderen met CI’s moeten daarom goed gestimuleerd en opgevolgd worden.
 
Het proces van het horen met CI kan dus worden opgedeeld in 2 aspecten: het horen (= detecteren) van de geluiden en spraak  en het herkennen (= identificeren en interpreteren) van de geluiden en spraak  in de hersenen..